Ieder kind mag zichzelf zijn. Vanuit de kwaliteiten van uw kind gaan we aan de slag!

Herkent u het volgende bij uw kind?

Mijn kind…

> heeft een diagnose zoals ADHD, ADD, autisme of hechtingsprobleem en kan hierbij wel wat hulp gebruiken. Er is veel onbegrip rondom het gedrag van uw kind. Hierdoor ontstaat er een vervelende situatie thuis of op school.

> is hoogbegaafd en heeft moeite met door de leerkuil heen gaan, zich staande te houden in de maatschappij doordat alles intens binnenkomt of heeft behoefte aan peers.

> kan ineens heel boos zijn en heeft hierover weinig controle. Mensen om het kind heen ervaren hierdoor stress, lopen op hun tenen om de vrede in huis te bewaren. Het kind weet zelf niet altijd waardoor het komt dat hij zich zo gedraagt. 

> heeft moeite om sociale contacten aan te gaan waardoor hij/zij weinig vriendjes of vriendinnetjes heeft. Hierdoor kun je je als ouder behoorlijk machteloos voelen. Je wilt je kind gelukkig zien met veel vrienden om hem/haar heen.

> is perfectionistisch en wil het altijd goed doen. Het kind is niet snel tevreden met de resultaten die hij/zij haalt. Ook aan de omgeving kan het kind hoge eisen stellen die niet altijd realistisch zijn.

> zit niet lekker in zijn vel. Oogt somber terwijl het kind altijd heel vrolijk was. Of reageert snel geprikkeld op dat wat hem/ haar gevraagd wordt. Je vraagt je als ouders af wat er aan de hand is maar dit is niet altijd direct te achterhalen.

> is onzeker waardoor hij/ zij zich terug trekt of juist overschreeuwt. Het kind gelooft niet in zichzelf terwijl het zoveel mooie kanten heeft. U wilt graag dat uw kind ook zijn/haar eigen kwaliteiten ziet.

> maakt zich vaak zorgen om anderen en zorgt (te) veel voor anderen waardoor hij/ zij zichzelf vergeet. Door altijd met anderen bezig te zijn heeft uw kind onvoldoende tijd om zelf te groeien en te genieten.

> heeft veel onrust waardoor hij zich niet kan ontspannen en/ of komt moeilijk in slaap. Hierdoor is het kind altijd bezig, komt te weinig tot rust en kan daardoor geprikkeld raken.

> wordt gepest of pest andere kinderen. Dat wil geen enkele ouder. Iedereen wil zijn kind gelukkig zien. U maakt zich als ouder zorgen om uw kind en weet niet zo goed hoe u dit kunt doorbreken.

> is heel gevoelig, huilt snel of veel. Trekt zich alles aan van wat anderen zeggen. Piekert veel over van alles en weet niet hoe dat stop te zetten.

> durft niet voor zichzelf te kiezen, durft geen eigen mening te geven of geeft zijn grenzen niet aan. Hierdoor gaan anderen steeds over de grens van uw kind heen.

> denkt over alles veel na, vult in wat andere denken of ziet van alles de negatieve kant.

Herkent u dit bij uw kind? Wij helpen uw kind graag samen met onze dieren om weer gelukkig en sterker in de schoenen te staan in het leven.

Ervaringsgericht leren
Wij zijn er van overtuigd dat kinderen leren door te doen. Ervaringen die een kind op doet zijn krachtiger en kunnen makkelijker ingezet worden in andere situaties. Wij werken dan ook veel met de kinderen buiten in de natuur, met de dieren, in de spelkamer of in ons atelier waar je je creativiteit kwijt kunt. We zoeken samen met het kind en het gezin naar de interesses zodat we hier op aan kunnen sluiten.

Waarom dieren?
Kinderen leren het beste wanneer ze zich prettig en ontspannen voelen. Bij de dieren kunnen kinderen al snel zichzelf zijn doordat dieren niet oordelen.
Tijdens een sessie met dieren staat leren in beweging en ervaringen op doen voorop! Ervaringen die we terugkoppelen naar situaties in het dagelijks leven. Samen met een dier oefenen we hoe een kind om kan gaan met bepaalde situaties.

Een traject is altijd maatwerk, we sluiten tijdens de begeleiding aan bij uw kind en wat uw kind nodig heeft.  

Hoe ziet een traject eruit?
Ieder traject start met een kennismaking op onze locatie. We vinden het belangrijk dat u onze plek gezien heeft en met ons gesproken heeft zodat u een goede keuze kunt maken voor u en uw gezin. Wanneer we besluiten om samen een traject in te gaan plannen we een intakegesprek. Hierbij mag uw kind aanwezig zijn maar dit is niet verplicht. Tijdens dit gesprek bespreken we waar uw kind tegen aan loopt en waar we tijdens de begeleiding aan gaan werken. Ook bespreken we samen welke methodieken we in gaan zetten.

Samen stellen we doelen op waaraan we gaan werken. Met de opgestelde doelen kunnen wij de financiering aanvragen en wanneer dit rond is kan de zorg starten.

Tijdens de begeleiding gaan we samen met uw kind of het gezin aan de slag om aan de afgesproken doelen te werken.

Gedurende het traject krijgt uw kind een map waarin we de ontwikkeling bij houden. Deze map kunt u samen met uw kind bekijken zodat u een beeld hebt van wat we gedaan hebben tijdens de begeleiding. Daarnaast krijgt u na iedere sessie een korte overdracht van de begeleider.  

Gedurende het traject plannen we regelmatig gesprekken in met ouders om de ontwikkeling te bespreken.

Recensie van Kim (9 jaar):
Het was fijn om samen met de paarden en mijn begeleider te werken. Toen ik eerder hulp kreeg moest ik alleen maar praten en nu mag ik vooral dingen doen.

Recensie van Petra (moeder van jongen van 7 jaar):
Onze zoon is 5 keer bij Samen Sterker geweest. Hij ging elke keer met veel plezier naar de zorgboerderij toe. Alle boze buien zijn verdwenen en het lijkt wel of we er een ander kind voor terug gekregen hebben.

Recensie van Job (vader van meisje van 13 jaar):
De begeleiding van Samen Sterker heeft ons en onze dochter goed geholpen. De begeleider had veel geduld en kon ons als ouders goed op weg helpen zodat wij onze dochter konden ondersteunen in haar proces. Onze dochter heeft veel meer zelfvertrouwen gekregen en kan beter voor zichzelf opkomen.